Bali2016.reismee.nl

Dag 4: derde en tevens laatste excursie

Vandaag al weer de laatste dag van onze excursie en de gezelligheid van deze groep mensen. Want geloof het of niet, al ken je elkaar niet heel goed, het groepsgevoel is er niet minder om. Gisteren in de bus hebben we het even gehad over nog een excursie en wij kwamen met het voorstel om een fietstocht te maken vanaf de Batur Vulkaan. Had ik gehoord van een collega en moet erg mooi zijn. Arie gaat kijken of hij iets kan regelen. We spreken af dat ieder stel nog even kijkt wat ze graag nog willen doen en dan bespreken we het de laatste dag, vandaag dus.

Wanneer we na het ontbijt om half negen weer bij de bus komen en vertrekken zegt Arie het fietsen voor ons te kunnen regelen. Anita en ik zouden graag morgen een rustdag nemen, maar omdat de andere drie stellen vrijdag al vertrekken sluiten wij ons aan als ze het toch woensdag willen doen. Het oudste stel besluit niet mee te gaan fietsen, de rest wel. Dit komt voor Arie beter uit, want dan kan het in zijn eigen busje. Nu hebben we steeds een 12 persoonsbusje, maar die is alleen nog vandaag gehuurd. Aldus spreken we voordonderdagochtendkwart over zeven af, wel vroeg maar de ochtenden zijn tot nu toe steeds droog geweest, rond 1 uur ging het meestal regen.
Onze eerste reisdoel is een waterval, op ons verzoek. Volgens het excursie schema, die Arie al eerder in samenspraak met ons heeft aangepast, had voor vandaag een bezoek aan een souvernirsmarkt staan. Maar niemand had daar veel zin in, gezien de dwingende manier van verkopen van de Balinesen. We moeten wel twee uur rijden, wat we echt geen straf vinden en onderweg stoppen we als Katrien (een van de Belgisch dames met een spiegelreflexcamera, die echt hele mooie en artistieke foto's maakt) een oudere javaanse dame op het rijstveld wil vastleggen. We stappen allemaal uit en genieten van het mooie plaatje en het verhaal van Arie erbij.
Dan weer vlug in de bus, want we zijn dicht bij de waterval. We hebben zwemkleding meegenomen en kunnen dus zwemmen onder de waterval. Het valt echt niet tegen als we vanaf grote hoogte de waterval zien, echt een plaatje. We lopen de trappen af naar beneden en komen aan de voet van de waterval aan. Het is een hels lawaai en de twee jongste heren (niet ik dus) verkleden zich en lopen het water in. Ik besluit even de kat uit de boom te kijken, maar als je mij kent, dan weet dat dat nooit lang duurt. Dus shirt en broek uit (zwembroek is al aan) en ik ook het water in. Het is heerlijk en na wat foto's gaan we er weer uit. Arie zegt dat we verder moeten. De beide heren hebben handdoek en droge onderbroek bij zich, Jan ook.... Maar niet meegenomen naar beneden, maar in de bus. Dan zegt Anita, "heb jij wel een droge onderbroek meegenomen?". "Nee jij" zeg ik. Dan maar laten opdrogen, alleen vergeten dat het hier zo vochtig warm is dat bijna niets echt snel droogt. Dus de rest van de ochtend in de bus op een handdoek gezeten en vochtige billen gehad :-)
Toen richting de zeetempel Goa Lawah met een vleermuizengrot als tempelruimte. Echter vroeger kon je de grot in, maar dat is nu verboden. Ook in deze tempel moet een ieder zijn Sarong om, wat mij goed uit kwam met mijn nog steeds vochtige zwembroek. Tijdens de rit naar deze tempel verteld Arie dat als iemand overleden is, gecremeerd is en zijn as is uitgestrooid over de zee, dat dan in feite de ziel uit de zee wordt genomen in deze tempel en daar pas vrij wordt gegeven voor reïncarnatie of eeuwige paradijs.
Er zijn een grote groep vrouwen op dat moment bezig met offeren en natuurlijk buiten wij dat uit met het nemen van foto's. Er wordt van alles geofferd, vlees, bloemen, koekjes versiersels etc in grote hoeveelheden. De mensen van Bali zijn in mijn ogen alleen maar bezig met het offeren en uitvoeren van allerlei rituelen uit zowel het hindoeïsme als uit het Boedisme. Tijd en geld voor andere zaken blijft er volgens mij, niet over. Maar wie ben ik.
De vleermuizengrot stinkt enorm en buiten zie je de vleermuizen als wormpjes tegen het plafond geplakt zitten. Het is een gefladder van jewelste. We praten nog met een aantal oudere Hollandse nichterige mannen ( hand op je kont.....) en moeten weer verder.
Na een uurtje rijden stoppen we weer voor de lunch, ik was voor het eerst even in slaap gevallen in de bus. Normaal wil ik alles zien, maar vandaag even de binnenkant van mijn ogen. Het is inmiddels weer tropische gaan regenen, of dat alle kranen boven zijn open gezet.
We eten vandaag van de kaart en uit gewoonte pakken Anita en ik Nasi rendang. Lekker, maar niet veel. Hierna een kop Balinesche koffie (gewoon zwarte koffie, met heel veel drap dus niet je kopje leegdrinken). Hierna naar het waterpaleis, wat op loop afstand ligt. Het regent nog steeds, dus onder de paraplu van dit verschrikkelijk mooie park genoten. Anita en ik vonden deze plek misschien wel het mooiste van wat we aan tempels gezien hebben. Iedereen heeft het zichtbaar naar zijn zin hier en maakte de mooiste plaatjes.
Na dit waterpaleis nog even snel naar een havenplaats, van waaruit je naar de andere eilanden kunt hoppen.
Dan worden we weer door Arie naar het busje gestuurd voor de laatste stop, een echt authentiek Balinees dorpje. Er naar toe verteld Arie alle ins en outs van dit dorp en draagt ons bij aankomst over aan een dorpsbewoner, die ons door het door zal rondleiden. Erg interessant, maar het uiteindelijke doel zijn de met de hand geweven sjaals. Over de prijs kan worden onderhandeld, wat de dames dan ook met goed resultaat doen. Waarschijnlijk hebben we toch te veel betaald, maar je doet het ook voor dit mooie dorp.
Hierna nog twee uur terugrijden naar Kuta en nemen we weer afscheid van iedereen. Wij gaan weer lekker makkelijk eten in ons eigen restaurant en kiezen beide voor een Pizza, die ook nog lekker smaakt. Terug naar ons balkon en straks lekker slapen.
Hopelijk kunnen wemorgenochtendeven uitslapen (natuurlijk niet het ontbijt vergeten) en dan willen we even lekker een strandwandeling maken. Hopelijk is het in de ochtend lekker droog, we zien wel.

Tiny

Wat hebben jullie weer veel gezien en wat gezellig zo met elkaar je broek zal nu toch wel droog zijn

Lida

Wat een zalige reis en wat zien jullie veel van het land neem ook lekker je rust. Nog veel plezier en hopelijk morgen droog!! Maar temperatuur blijft goed win genieten met jullie mee

Lida

Wij