Bali2016.reismee.nl

Dag 2: onze eerste excursie....

Vandaag 31 januari staat onze eerste excursie gepland. We hebben om half negen afgesproken met Arie, onze Balinese Nederlands-sprekende gids. We gaan met vier stellen, twee Hollandse en twee Belgische. We hebben de wekker op de IPad en mijn telefoon ingesteld om ons om kwart over zeven te wekken. We hebben dan nog de tijd om lekker te douchen en te ontbijten? Ook deze nacht zijn we weer rond drie uur klaar wakker en dommelen steeds wel weer in. Dan schiet ik wakker en kijk op mijn horloge, ik zie een acht staan en nog wat....."fuck" roep ik tegen Anita "het is kwart over acht". Zo snel als we kunnen pakken we onze spullen bij elkaar, poetsen onze tanden en lopen met de krentenbollen van twee dagen geleden en een fles water (ons ontbijt van vandaag) naar buiten. We staanom 8:22in de lobbie, iedereen is er al en we eten snel even onze krentenbol op en spoelen die weg met water. Arie komt binnen en weg zijn we, pffff....

Er staat een busje voor 12 personen klaar en we geven de chauffeur een hand. Arie geeft ons een plattegrond van Bali en heeft hierin drie routes uitgetekend. Hij verteld wat de plannen zijn voor vandaag en verteld veel over het leven op Bali. Het eerst reisdoel zijn de rijstvelden van Jatiluwih wat zo'n twee uur rijden was. Het eerste gedeelte gaan we door Kuta en daar is het vreselijk druk op straat. Veel scooters en auto's kriskras door elkaar. Net zoals we gezien hebben in Thailand. Dat er niet veel ongelukken, gebeuren is een wonder. We rijden aan de linkerkant van de weg en kijken onze ogen uit. Wat me opvalt is dat elk huis ommuurt is en dat je binnen de muren van het huis de hoge pilaren van de huistempels ziet. Arie legt later uit dat er totaal 2100 tempels in Bali zijn. Er zijn per stad al drie tempels. Plus iedereen heeft ook een thuistempel, waar de mensen offers brengen in de vorm van rijst, bloemen en voedsel. Dit kost veel geld en hij zegt dat veel mensen liever sparen voor de offers dan voor vakantie.
Overal langs de straat kun je offers kopen, huistempels, beelden etc. Hele straten met winkels met dezelfde goederen. De mooiste offers worden het de hand gemaakt van palmbladen, wat een kunstzinnig volk is dit.
Dan komen we buiten de stad te rijden en wordt het steeds landelijker. We vervelen ons geen moment en zien veel. Vrouwen met zware dingen op hun hoofd, mannen die op bamboebedjes zomaar op de hoek van de straat liggen. Kleine eettentjes die al vroeg klanten hebben en mensen die voor hun huisje niets zitten te doen, wat een volk. Waar leven ze allemaal van, vraag ik me af.
In de bus verteld Arie veel, op zijn manier zo nu en dan een grapje. Echter de clou ontvalt ons wel eens door zijn Nederlands. Het is echt een grappenmaker die ons soms gewoon wat op de mouw wil spelden en zichzelf dan door zijn brede glimlach verraad (gelukkig voor ons).
Na twee uur rijden zien we de rijstvelden, fantastisch om te zien. Al die plato's met rijst en daar zie je af en toe iemand voorover gebogen tot aan zijn enkels in de bagger staan werken. Volgens Arie werken alleen de ouderen nog in de rijstvelden. Veel gaat met de tractor tegenwoordig. We stappen uit en lopen een berghelling af, gaan tussen de rijstvelden en zie de irrigatiekanalen liggen. Anita en een andere vrouw herkennen veel vruchtbomen, waarvan ze de namen aan Arie vragen, hij vindt dit erg leuk. We maken de mooiste plaatjes en gaan weer terug naar het busje. Dan weer klein uurtje rijden en komen we aan bij Ulun Danu tempel bij het meer. Het gaat behoorlijk regen, dus voorzien van een paraplu lopen we het tempelterrein op. Heel mooi, deze tempel ligt aan een groot meer. Door het slechte weer kun je de overkant niet meer zien. We nemen allemaal zo goed en zo kwaad als het kan foto's en gaan snel weer terug de bus in.
Mijn maag begint wat te knorren, gezien het feit dat we het ontbijt hebben moeten overslaan. Gelukkig geeft Arie aan dat we nu naar een restaurantje gaan, waar we lekker kunnen eten aan Indisch buffet. Het terras kijkt uit over een dal, een fantastisch uitzicht. Het is inmiddels al weer gestopt met regenen en de temperatuur is heerlijk. We genieten van de maaltijd en blijven daar een uurtje genieten.
We gaan nu naar de keizerlijke tempel van Mengwi, is wel mooi maar hadden we snel gezien.
Toen weer in de bus voor onze laatste stop en dat is de zeetempel Tanah Lot. Heel mooi en erg druk. Dit is de mooiste en bekendste tempel van Bali. Je moet er een keer in je leven geweest zijn, haha.
Daarna rijden we weer richting Kuta, een tocht van maar 25 km. Echter door de drukte van de spits, doen we daar 2 uur over. Al met al hebben we genoten en na een welverdiende douche (nog te goed van vanmorgen:-)) eten we alleen een bord Nasi Goring Makam in ons restaurant en gaan weer lekker op ons balkon zitten, genieten van de rust, een fikse regenbui en wat lees- en tikwerk.
Morgenochtendvertrekken we voor de tweede excursieom 8 uur.
We laten ons deze keer telefonisch wekken door de receptie, haha. Dat gebeurd ons geen tweede keer meer.

Tiny Hage

Wat een leuke excursie wat een belevenis.